Door de filmpjes op te nemen als lesstof veranderde de inhoud van mijn lessen én mijn rol als docent. Want voorafgaand aan mijn lessen bekijken de cursisten beide filmpjes en duiken ze de boeken in. Hierdoor begrijpen ze de stof sneller en kunnen we ons in de les richten op de toepassing van de analyses op onze eigen casuïstiek. Hiermee is de toepasbaarheid in de praktijk meteen duidelijk en komt de theorie tot leven.
“Wat mij positief verrast? Als we in de eerste les een plenair rollenspel hebben gespeeld en ik de bekrachtigers en de gevolgen van het gedrag samen met de groep in kaart breng om vervolgens te vragen: “wat houdt het probleemgedrag in stand?”. “De prettige roes”, roept de een en een ander vult aan: “dat is een +S+”. Dan heb ik dat nog helemaal niet uitgelegd😊 Dat maakt mijn dag dan helemaal goed!”
Rebecca Warner
Het voelt alsof mijn missie daarmee geslaagd is. Het leren van de analyses makkelijker maken.
De analyses uitleggen is in mijn werk een terugkerend onderdeel geworden in de basiscursus, in supervisie, bij het begeleiden van N=1’s en in workshops. Want voor veel therapeuten blijven ze een uitdaging.