blog

Tackel je angsten en twijfels over gedragsexperimenten in de cgt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoe stap je als cognitief gedragstherapeut over de drempel om je sociaal angstige cliënt bloot te stellen aan een gedragsexperiment? Psycholoog Tessa Hartman, oud-cursist van mijn basiscursus cognitieve gedragstherapie, weet er alles van. In dit blog ontdek jij ook wat er nodig is om gedragsexperimenten in de cgt niet langer voor je uit te schuiven.

 

Gedragsexperimenten in de cgt: best lastig

Veel psychologen hebben de neiging om gedragsexperimenten binnen hun behandeling zo lang mogelijk uit te stellen. Want ze zijn er niet bekend genoeg mee. En juist sociaal angstige cliënten staan niet te springen om zo’n spannende oefening, die ‘alle schaamte voorbij is’. Daarom is het soms best moeilijk om je cliënt zover te krijgen dat hij of zij meewerkt.

 

Stel gedragsexperimenten niet langer uit

Maar zonder gedragsexperiment, haalt je cliënt niet het optimale uit je behandeling met cognitieve gedragstherapie. En jij blijft onzeker over de toepassing ervan. Je ervaart allebei niet hoe effectief een gedragsexperiment is tegen sociale angst: de angst dat anderen je negatief beoordelen. En je ervaart ook niet waarom gedragsexperimenten dus een belangrijk onderdeel zijn van cognitieve gedragstherapie. Volgens cgt-grondlegger Aaron Beck, en vele anderen, is het zelfs de krachtigste cognitieve techniek die er is. Hidde Kuiper, klinisch psycholoog en gedragsexperimenten-expert zegt daarover bovendien:

“Cognitieve gedragstherapie zonder gedragsexperiment is geen optimale cognitieve gedragstherapie.”   

 

Practice what you preach

Het zou natuurlijk fijn zijn als er een doeltreffende manier was om zo’n gedragsexperiment bij een cliënt wél aan te durven. Omdat je goed kunt inspelen op wat het met je cliënt doet. En omdat je hem of haar kunt overtuigen wat voor aha-ervaring het is. En welke nieuwe mogelijkheden er ontstaan.

Zo’n manier is er. Misschien raad je het al 😊. Door voor je eigen sociale angst of schaamte eens een gedragsexperiment uit te voeren!

 

Durf jij de uitdaging aan?

Kies een gedragsexperiment uit waarvan je buikpijn krijgt, maar waarvan je maag zich nog niet omdraait. Ben je bijvoorbeeld angstig dat mensen je zien blozen? Ga dan de straat op met extra rouge op je wangen. Of doe bekende oefeningen waarmee je sociale angst in het algemeen minder wordt. Leen bijvoorbeeld iets bij je buren een aantal huizen verderop (het maakt niet uit wat). Probeer twee visitekaartjes te bemachtigen tijdens een netwerkborrel waar je in je eentje naartoe gaat. Of kijk in een winkelstraat zoveel mogelijk mensen in de ogen en zeg ‘hallo’. Als het goed is, ontdek je dat niet de enge dingen gebeuren die je je voorstelde. En neemt ook jóúw sociale angst af.

 

Hilarisch filmpje van Tessa

Psycholoog Tessa Hartman, die de basiscursus cognitieve gedragstherapie bij mij volgde, zocht ook moedig haar grenzen op. Ze kwam, zag en overwon. Bekijk snel de komische video. Daarin gaat ze de strijd aan met haar angst dat mensen haar raar vinden of belachelijk maken.

 

Tessa: “Ik verwachtte dat mensen me zouden uitlachen of op z’n minst aan het roddelen zouden slaan. Vóór het experiment vroeg ik me ook altijd af: hoe realistisch is het om zoiets van cliënten te verwachten, in hun eentje? Maar door het zelf te doen, merkte ik dat de angst snel zakt en dat je je sterker voelt door ‘m te doorstaan. De rem is er nu helemaal af. Ik deed sindsdien nog meer gedragsexperimenten: zonder enige schaamte.”

 

Met welk gedragsexperiment ga jij je angsten en twijfels tackelen over het uitvoeren van deze krachtige cognitieve techniek bij cliënten?

Wil je meer leren over gedragsexperimenten in de cgt en andere cognitieve technieken? Start ook met de basiscursus cognitieve gedragstherapie, vlakbij Rotterdam CS.

Hoe werkt het brein bij stress?


In deze masterclass geeft Erik Scherder, hoogleraar klinische neuropsychologie aan de Vrije Universiteit, antwoord op vragen over stress. Hoe kan het dat sommige mensen goed tegen stress kunnen en andere niet? Waarom is stress noodzakelijk voor het brein? Wat doet pijn, burn-out en PTSS met het brein?

Bekijk de masterclass

Cursus CGT op zaterdag? Nog 4 plekken beschikbaar!

 

 

Start basiscursus september

De basiscursus die startte in januari is afgerond. Na 16 bijeenkomsten met presentaties, rollenspellen, oefeningen en praktijkopdrachten zijn er door de cursisten mooie stappen gemaakt. Met een volle ‘gereedschapskist’ en meer vertrouwen in eigen kunnen gaan zij weer verder in hun therapie carrière. Voor mij betekent dit het opstarten van een nieuwe groep. 15 september is de eerste lesdag van deze basiscursus cognitieve gedragstherapie. Ben jij er bij?

Locatie

De lessen worden gegeven in het Groothandelsgebouw in Rotterdam, direct naast Centraal Station. Het is een fijne locatie met mooi uitzicht over Rotterdam. Naast de ruimte waar de plenaire lessen plaatsvinden zijn er ook een aantal kleine ruimtes waar je ongestoord in kleine groepjes met de stof kan oefenen.

Oefenen met praktische vaardigheden

De cursus is bedoeld voor beginnende psychologen die praktische en toepasbare vaardigheden willen leren. In de lessen worden technieken besproken en geoefend, zodat je deze technieken kan toepassen bij je eigen casuisitiek in de praktijk. De cursus heeft tot doel therapeutische vaardigheden onder de knie te krijgen zodat je vol zelfvertrouwen binnen je werkveld aan de slag kunt.

Cursus data

De volgende cursus zal starten in september. De cursus wordt gegeven op 16 zaterdagen van 10 uur ’s ochtends tot 5 uur ’s middags. Eind januari zal de laatste les plaatsvinden. De precieze data kun je hier bekijken. 

Inhoud cursus

In het eerste deel van de cursus ligt de focus op hoe je een behandelplan kan opstellen op basis van verschillende analyses. Aan bod komen gesprekstechnieken om je cliënt te motiveren voor behandeling en het maken van (registratie)opdrachten. In het tweede deel van de cursus wordt de behandeling van verschillende stoornissen besproken en komen interventies aanbod uit de gedragstherapie en cognitieve therapie. Wil je meer weten over de inhoud van de cursus? Lees dan hier verder. 

In de cursus worden ook enkele gastdocenten uitgenodigd om te vertellen over hoe zij cognitief gedragstherapeutische technieken inzetten bij een specifiek onderwerp. Dit zorgt voor een leuke afwisseling van lessen en een interessante andere kijk op de stof.

Inschrijven

Er hebben zich al 8 cursisten ingeschreven voor de cursus in september. Daarmee gaat de cursus definitief door. Wil je je inschrijven voor de cursus? Dan kan via de inschrijflink.

Exposure in beeld: hoe pas je het effectief toe?

 

 

 

 

Exposure is een effectieve vorm van cognitieve gedragstherapie waarbij cliënten systematisch hun angstige verwachtingen onderzoeken en weerleggen. Tijdens exposure stelt de cliënt zich herhaaldelijk bloot aan situaties die angst oproepen zonder dat de gevreesde gevolgen hiervan uitkomen. Hoe werkt het onderliggende mechanisme en hoe kan je het het beste toepassen in de spreekkamer?

Vorig jaar introduceerde de VGCt de factsheet ‘Exposure: nieuwe inzichten’. In de factsheet staat het onderliggende model beschreven, het inhibitorisch leermodel, en hoe je deze inzichten het beste kan toepassen in de praktijk. Je kunt de factsheet hier downloaden. Voor wie de uitleg wat abstract blijft, de VGCt maakte ook een tweetal filmpjes over hoe je deze inzichten in je behandeling kunt toepassen. Met een casus wordt geïllustreerd hoe je exposure kan toepassen binnen de behandelkamer en buiten de behandelkamer.

Voer voor psychologen

Wil je tips over relevante zaken uit ons werkveld ontvangen? Zo af en toe, wanneer het er toe doet? Zoals de laatste nieuwtjes over veranderingen in het VGCt-opleidingstraject? Of een documentairetip die je niet wilt missen? Vul dan je e-mailadres in en krijg een seintje bij ieder nieuw bericht.