Wat als je supervisor je N=1 niet kan begeleiden?
Help! Mijn N=1 supervisor kan mij niet begeleiden. Wat nu?
Je hebt eindelijk een sterke casus voor je N=1 onderzoek gevonden, een belangrijke stap richting het afronden van je opleiding tot cognitief gedragstherapeut. Maar dan hoor je van je supervisor dat hij of zij geen tijd heeft om je N=1 te begeleiden.
In sommige gevallen is gebrek aan tijd niet altijd de reden om geen N=1 te begeleiden. In de praktijk blijkt dat supervisoren soms vinden dat ze niet genoeg expertise hebben of dat ze niet zelfverzekerd genoeg zijn.
Je raakt in lichte paniek van zo’n mededeling. Want zo heel lang heb je de tijd niet meer om het af te ronden. Wat als je niet op tijd een fijne supervisor kunt vinden en je traject tot stilstand lijkt te komen?
Waarom zijn supervisoren voor het begeleiden van een N=1 schaars?
Je wilt je N=1 afronden om je te kunnen registreren als cognitief gedragstherapeut bij de VCGt. Of om door te kunnen naar de volgende stap in je carrière, zoals de GZ-opleiding. Maar zonder de juiste begeleiding kun je niet verder. Een beschikbare supervisor vinden die ervaring heeft met het begeleiden van een N=1 is niet makkelijk.
Sowieso is een supervisor vinden lastig, omdat de werkdruk daar niet altijd ruimte voor laat. Het kan ook zijn dat een supervisor niet goed bekend is met wat het begeleiden van een N=1 inhoudt. Daarnaast missen supervisoren specifieke kennis en ervaring die nodig is om methodologische aspecten van het onderzoek op te zetten, zoals de juiste casus kiezen of doelen SMART formuleren.
Wat kun je doen om toch snel met je N=1 van start te gaan?
Eigenlijk zijn er twee oplossingen om jouw doel in het VCGt-opleidingstraject te behalen. De eerste is dat je supervisor zich verdiept in wat er nodig is om een N=1 te begeleiden en de tweede is dat jij je N=1 opzet zelfstandig voorbereidt, zodat je samen met je supervisor door kunt.
- Laat je supervisor in het begeleiden van een N=1 duiken
Het is misschien al even geleden dat je supervisor zelf een N=1 verslag schreef. In de tussentijd zijn er wat eisen door de VCGt beoordelingscommissie aangepast en kan het zijn dat je supervisor het gevoel heeft de faba’s wat minder goed in de vingers te hebben. Laat dat geen belemmering zijn om jou te begeleiden, want met de e-learning ’N=1 Onderzoek supervisoren’ of de workshop ‘Begeleiden van een N=1’ heeft je supervisor die kennis zo weer paraat. De e-learning levert bovendien vier nascholingspunten op.
- Bereid je N=1 onderzoek zelf voor
Zelf je N=1 opzet voorbereiden klinkt als een pittige uitdaging. Dat is het ook best wel. Want hoe kies je de juiste casus en wat zijn goede onderzoeksvragen? Welke behandeldoelen kun je stellen en hoe formuleer je die SMART? En hoe ga je vervolgens aantonen dat je het cognitief gedragstherapeutisch proces volledig beheerst?
Dat leer je allemaal in de workshop ‘Je N=1 in de steigers in één dag’. Je werkt samen met gelijkgestemden aan je N=1 opzet. Na een volle dag werken, weet jij precies wat je moet doen. Deze basis is een uitstekend uitgangspunt om samen met je supervisor een passende planning te maken en je N=1 studie succesvol af te ronden.
Welke methode heeft jouw voorkeur? Allebei kan natuurlijk ook. Wil je meer weten over wat er nodig is om een N=1 studie voor te bereiden, te begeleiden en te voltooien? Download het N=1 Handboek nieuwe stijl. Of check de verschillende workshops en e-learnings voor cognitief gedragstherapeuten in opleiding en hun supervisoren.