Gedragsexperimenten in de cgt: tackel je angsten en twijfels

Gedragsexperimenten in de cgt: tackel je angsten en twijfels

Hoe stap je als cognitief gedragstherapeut over de drempel om je sociaal angstige cliënt bloot te stellen aan een gedragsexperiment? Psycholoog Tessa Hartman, oud-cursist van mijn basiscursus cognitieve gedragstherapie, weet er alles van. In dit blog ontdek jij ook wat er nodig is om gedragsexperimenten in de cgt niet langer voor je uit te schuiven.

 

Gedragsexperimenten in de cgt: best lastig

Veel psychologen hebben de neiging om gedragsexperimenten binnen hun behandeling zo lang mogelijk uit te stellen. Want ze zijn er niet bekend genoeg mee. En juist sociaal angstige cliënten staan niet te springen om zo’n spannende oefening, die ‘alle schaamte voorbij is’. Daarom is het soms best moeilijk om je cliënt zover te krijgen dat hij of zij meewerkt.

 

Stel gedragsexperimenten niet langer uit

Maar zonder gedragsexperiment, haalt je cliënt niet het optimale uit je behandeling met cognitieve gedragstherapie. En jij blijft onzeker over de toepassing ervan. Je ervaart allebei niet hoe effectief een gedragsexperiment is tegen sociale angst: de angst dat anderen je negatief beoordelen. En je ervaart ook niet waarom gedragsexperimenten dus een belangrijk onderdeel zijn van cognitieve gedragstherapie. Volgens cgt-grondlegger Aaron Beck, en vele anderen, is het zelfs de krachtigste cognitieve techniek die er is. Hidde Kuiper, klinisch psycholoog en gedragsexperimenten-expert zegt daarover bovendien:

“Cognitieve gedragstherapie zonder gedragsexperiment is geen optimale cognitieve gedragstherapie.”   

 

Practice what you preach

Het zou natuurlijk fijn zijn als er een doeltreffende manier was om zo’n gedragsexperiment bij een cliënt wél aan te durven. Omdat je goed kunt inspelen op wat het met je cliënt doet. En omdat je hem of haar kunt overtuigen wat voor aha-ervaring het is. En welke nieuwe mogelijkheden er ontstaan.

Zo’n manier is er. Misschien raad je het al 😊. Door voor je eigen sociale angst of schaamte eens een gedragsexperiment uit te voeren!

 

Durf jij de uitdaging aan?

Kies een gedragsexperiment uit waarvan je buikpijn krijgt, maar waarvan je maag zich nog niet omdraait. Ben je bijvoorbeeld angstig dat mensen je zien blozen? Ga dan de straat op met extra rouge op je wangen. Of doe bekende oefeningen waarmee je sociale angst in het algemeen minder wordt. Leen bijvoorbeeld iets bij je buren een aantal huizen verderop (het maakt niet uit wat). Probeer twee visitekaartjes te bemachtigen tijdens een netwerkborrel waar je in je eentje naartoe gaat. Of kijk in een winkelstraat zoveel mogelijk mensen in de ogen en zeg ‘hallo’. Als het goed is, ontdek je dat niet de enge dingen gebeuren die je je voorstelde. En neemt ook jóúw sociale angst af.

 

Hilarisch filmpje van Tessa

Psycholoog Tessa Hartman, die de basiscursus cognitieve gedragstherapie bij mij volgde, zocht ook moedig haar grenzen op. Ze kwam, zag en overwon. Bekijk snel de komische video. Daarin gaat ze de strijd aan met haar angst dat mensen haar raar vinden of belachelijk maken.

 

Tessa: “Ik verwachtte dat mensen me zouden uitlachen of op z’n minst aan het roddelen zouden slaan. Vóór het experiment vroeg ik me ook altijd af: hoe realistisch is het om zoiets van cliënten te verwachten, in hun eentje? Maar door het zelf te doen, merkte ik dat de angst snel zakt en dat je je sterker voelt door ‘m te doorstaan. De rem is er nu helemaal af. Ik deed sindsdien nog meer gedragsexperimenten: zonder enige schaamte.”

 

Met welk gedragsexperiment ga jij je angsten en twijfels tackelen over het uitvoeren van deze krachtige cognitieve techniek bij cliënten?

Wil je meer leren over gedragsexperimenten in de cgt en andere cognitieve technieken? Start ook met de basiscursus cgt op zaterdag, vlakbij Rotterdam CS.

No Comments

Post a Comment

Voer voor psychologen

Wil je tips over relevante zaken uit ons werkveld ontvangen? Zo af en toe, wanneer het er toe doet? Zoals de laatste nieuwtjes over veranderingen in het VGCt-opleidingstraject? Of een documentairetip die je niet wilt missen? Vul dan je e-mailadres in en krijg een seintje bij ieder nieuw bericht.