Title Image

Waarom volgen cursisten de basiscursus bij Rebecca Warner (wat de laatste groep er van vond)

Waarom volgen cursisten de basiscursus bij Rebecca Warner (wat de laatste groep er van vond)

Wat ik zelf hoor als mensen zich inschrijven “oh, ik kreeg van mijn collega te horen dat zij eerder de basiscursus bij jou deed, en ze adviseerde mij dat ook te doen” of  “ik zocht heel specifiek naar een cursus op zaterdag, en toen kwam ik bij jou uit”.  

Dit zijn twee voorbeelden van motivaties van cursisten die ik zelf regelmatig te horen krijg.  Omdat ik de cursus altijd wil verbeteren en graag aan de vraag wil voldoen van mijn cursisten, vraag ik ze altijd om de cursus achteraf te evalueren. Dit was wat de laatste groep ervan vond:  

 

 

Wat vond je positief (leerzaam, interessant, leuk, waardevol) aan de cursus? Met andere woorden wat moet een plek krijgen in een volgende basiscursus? 
Goede docent, duidelijk, vriendelijk.Staat goed boven de stof.
Creëert een veilige lesomgeving. 
Goede docent, belangrijke onderwerpen om in de praktijk toe te passen, goede koppeling theorie naar praktijk en een veilige leeromgeving 
Leerzame, boeiende inhoud met goede dagindeling voor zowel afwisseling theorie en praktijk, maar ook voor de focus. Docent is capabel met voldoende praktijkervaring om continue de koppeling te kunnen maken. Er was een veilige sfeer om te delen, ook als het even niet ging. Er hing een relaxedheid, waar nieuwsgierigheid ontstond, ipv ‘puur de doelen halen’. Optie tot online was fijn, was ook goed geïntegreerd. Houding docent was om ons te faciliteren, zodat wij konden leren en ontdekken. 
-De afwisseling van theorie en praktijk, eerst een stuk uitleg over hoe technieken werken en hoe ze toe te passen en ze daarna zelf te oefenen.
-De gastdocenten en acteurs: Mensen die vol vanuit eigen enthousiasme kunnen vertellen over bepaalde onderwerpen zorgen bij mij ook voor extra enthousiasme.
-Blended: De optie om thuis in te kunnen schakelen. Op locatie krijg je wel echt mee mee van de dag maar op het moment dat het even niet lukt om daar te zijn is het wel heel fijn om online mee te kunnen doen i.p.v. dat je lessen moet missen.
-De extra literatuur, dit geeft toch ook meer invalshoeken dan enkel het protocol doornemen. 
De afwisseling tussen theorie en de theorie dmv een opdracht in de praktijk brengen vond ik heel prettig. In groepjes werken was heel fijn, ook om de anderen te leren kennen. Dat er altijd tijd was om tussendoor te discussiëren en te sparren was fijn, het voelde totaal niet schools hierdoor. Het allerfijnst vond ik dat de bijeenkomsten een safe space waren waar ik eerlijk en open kon zijn, dit heb ik als heel bijzonder ervaren. 
Ik ben echt tevreden over de cursus. Na iedere cursusdag kwam ik moe maar voldaan thuis. Je bracht veel structuur in onze drukke groep en daardoor was de sfeer erg fijn. De grootte van de groep is prettig en de gast-docenten zijn een hele leuke aanvulling. Ik heb ontzettend veel van de cursus geleerd! 
De informatie op de Powerpoints is heel helder. Ik heb ze er vaak op werk bij gepakt. Oefenen met medestudenten.
Fijn dat er ruimte was om de andere studenten te leren kennen, in een veilig klimaat beklijft er meer. Fijn dat je niet te veel druk op ons legde, ook vond ik je erg positief tegenover ons. Ontzettend prettig dat je direct online kon starten met de individuele lessen.
Ik vond het zelf erg leerzaam om een ervaringsdeskundige te spreken over wat haar het meest geholpen had in de reis naar herstel (vrouw over paniek). Dat is toch anders dan als je het aan je eigen cliënten vraagt. 
Blended opzet. Mix van theorie en praktijk op lesdagen. Gastdocenten en acteur. Online omgeving diverse manier van aanbieden lesstof (artikelen, boek, video’s, masterclasses, opdrachten ahv eigen of ingebrachte casus). Vragenrondje bij dagaftrap. Presentaties (weer een mooie afwisseling in omgaan met de stof).
Ik gun iedereen deze cursus en jou de cursisten in spé
Stijl van begeleiden (prettig, uitnodigend, respectvol) 
Ik vond eigenlijk alles leerzaam en waardevol! Het afwisselen van theorie, vragen stellen en vervolgens oefenen maakt dat ik veel geleerd heb van de cursus. De experts die langs kwamen waren ook erg interessant. Ik zou inhoudelijk echt niet weten wat er beter zou kunnen. Ik werd al erg enthousiast toen ik voor het eerst op je website keek, en die verwachtingen zijn meer dan uitgekomen. Ik heb veel geleerd, voel me een stuk zekerder in het toepassen van technieken en ben daar erg dankbaar voor. Ik vind het jammer dat het erop zit. Voor mij is het deelnemen aan de cursus ook weer een grote stap geweest in mijn eigen herstelproces. Ik heb de sfeer binnen de groep als veilig ervaren. Vond het fijn dat er ruimte was voor persoonlijke inbreng, zowel op persoonlijk vlak als op professioneel vlak. Goed dat je momenten creëerde voor inbreng van casuïstiek van deelnemers en intervisie, dat maakte dat de koppeling tussen theorie en praktijk ook zo duidelijk naar voren kwam. Ik denk dat dat voor iedereen waardevol is geweest. Ook erg leuk dat je met veel beeldmateriaal werkte en jouw eigen ervaringen deelde vanuit de praktijk. Ik vond de lessen erg leerzaam en interessant, ook de afwisseling met gastsprekers! Ook de lesdag met de “echte cliënt”. Wellicht zelfs een aanvulling om dat nog vaker te doen. Spannend zeker, maar ook heel leerzaam. Individuele lessen vond ik ook goed in elkaar zitten en leuk om te maken! 

Ik vond het fijn dat er binnen de cursus de ruimte was om van en met elkaar te leren; dat heb ik als heel positief ervaren. Ook vond ik de hoeveelheid theorie op de lesdagen heel goed behapbaar en de afwisseling met zelf oefenen prettig. Het was naar mijn idee een fijn en veilig leerklimaat waarin iedereen zichzelf kon zijn in een ongedwongen sfeer. Ook was er steeds een duidelijke koppeling naar de praktijk en waren veel dingen die je leerde direct toepasbaar. Kortom een hele fijne leerervaring, dankjewel Rebecca! 

Veiligheid in de groep, plezier in samen leren, praktijkgerichtheid, competentie van de docent 

 

 

Welke tips heb je voor mij om de volgende cursus nog beter te maken? 
 
Lesdagen tempo. De druk per maand qua aantal kon behoorlijk verschillen. Qua huiswerk was hier rekening meegehouden (fijn), maar zou meer ritme hierin prettig hebben gevonden.  De dagindeling bij de groepsles specifiek komt niet altijd overeen met de daadwerkelijke inhoud. 
-We zijn een wat chaotische groep, maar mogen er ook best op aangesproken worden als we te druk zijn :-). 
Bij de praktijkopdrachten waren we vaak in groepjes van 3, met 1 observator. Dit vond ik persoonlijk een overbodige rol en een beetje saai. Verder zou ik absoluut niks veranderen. Misschien ietsje meer verhalen over patiënten als voorbeeld gebruiken bij droge stof, zodat het iets meer gaat leven maar verder niks aan te merken. Ik ben super positief en raad deze cursus aan iedereen aan 🙂 
Het enige wat ik kan bedenken is het toevoegen van een kort klassikaal startmoment voor de duo-opdrachten. Op die manier kan iedereen even met de medestudent overleggen en krijg jij niet altijd dezelfde vragen over de inhoud en timing 🙂 Verder heb ik geen toevoegingen, ik geef de cursus een 10! 
Misschien stimuleren om vaker de specifieke cognitieve uitdaagtechnieken (taartpunt, gedragsexperiment, meerdimensionaal evalueren etc.) uit te voeren op een eigen negatieve of angstige gedachte (niet hele heftige misschien) in plaats van dat iemand een client moet spelen. Ik merk dat bij mij de technieken dan wat beter beklijven omdat je het zelf ervaart, maar dat is voor iedereen anders natuurlijk. Misschien vaker een ervaringsdeskundige uitnodigen? Ik vind het altijd wel leerzaam om open van mensen te horen wat ze prettig vonden in het contact met hun psycholoog en wat goed heeft gewerkt. Verder ontzettend tevreden! Bedankt 🙂 
Ik heb hier nu 3x iets ingezet en vervolgens weer weggehaald. Omdat het meer over mijn valkuilen zei dan over de cursus. Wat overblijft is :
ENERGIZERS 😉  en lekkerdere koffie 😉 
Het enige mogelijke punt van verbetering ligt voor mij in de studie belasting naast de opleidingsdagen. Naast 36 uur werken vond ik het pittig om alle leesstof en opdrachten goed bij te houden. Ik zou het fijner hebben gevonden om misschien 2 extra opleidingsdagen te hebben om bijvoorbeeld de duo opdrachten verspreid in te kunnen passen of iets dergelijks. 

 

Ik heb eigenlijk niet echt inhoudelijke feedback. Zelf heb ik wel op organisatorisch vlak ervaren dat de verdeling van de belasting wat onevenredig is over de gehele periode. Omdat ik zelf een goede planner ben heb ik daar niet echt veel last van gehad, maar de decembermaand met feestdagen en lesdagen was voor mij persoonlijk wel erg intensief. Wellicht iets eerder beginnen in september en het zwaartepunt met name hebben in september, oktober en november? Slechts een idee 😉 Een aantal webinars vond ik wat taaier qua inhoud om te volgen. Ik heb toen de snelheid hoger gezet om mijn aandacht erbij te kunnen houden. Podcast daarentegen was heel prettig om te luisteren. 

Ik weet het niet, dat ikzelf vastloop in de cursus heeft meer met mijzelf te maken dan wat er geboden is. Ik zou kunnen denken dat het naar voren halen van de duoopdrachten mij had kunnen helpen, maar aan de andere kant was ik dan misschien juist eerder vastgelopen omdat daar iets in gebeurt wat ik altijd al moeilijk vind. Helaas heb ik geen tips; gewoon copy-paste doorgaan! 

Gratis download: FABA CGT hulp

Je staat op het punt om de FABA CGT infographic te downloaden.

Een praktisch hulpmiddel om de analyses vlot op papier te krijgen en de faba’s makkelijker en sneller toe te passen. Je gaat ‘m vast heel handig vinden.

Nog even je naam en e-mailadres invullen en dan sturen we de link direct naar je mailbox.

Het kan zijn dat de mail van Rebecca Warner in je spambox terechtkomt. Vergeet niet daar ook even te kijken als je het niet direct kunt vinden.

Veel plezier ermee!