• Rebecca Warner
  • Gratis downloads
  • Contact
  • Rebecca Warner
  • Gratis downloads
  • Contact
Mijn online omgeving
  • Rebecca Warner
  • Gratis downloads
  • Contact
  • Rebecca Warner
  • Gratis downloads
  • Contact
Mijn online omgeving
  • Therapie
    • Cognitieve gedragstherapie leert je omgaan met lastige situaties
    • Aanpak zorg van kwaliteit
    • Kosten en vergoedingen
  • Supervisie
    • Supervisie
      • Supervisie voor CGT’ers in opleiding
      • Supervisie voor jou als supervisor
    • N=1 begeleiding
      • N=1 begeleiding
      • N=1 aanvulling schrijven begeleiding
  • Opleidingen
    • Zoeken & aanmelden
    • Basispsychologen (i.o.)
      • Cognitieve gedragstherapie basiscursus
      • Informatieavond kennismaken basiscursus cgt online
      • Cognitieve gedragstherapie studenten
    • Cognitief gedragstherapeuten (i.o.)
      • N=1 onderzoek CGT’ers
      • Tips voor foutloze faba’s
      • Functieanalyse en betekenisanalyse CGT’ers
      • Starten met je N=1 studie
      • N=1 in een dag
      • VGCt Intervisie
    • Supervisoren
      • N=1 onderzoek supervisoren
      • Functieanalyse en betekenisanalyse supervisoren
      • Begeleiden van een N=1
      • De zoekschema’s in beeld: De betekenisanalyse
      • Lines of defense (FABA)
  • Over ons
    • Medewerkers
    • Blog
  • Therapie
    • Cognitieve gedragstherapie leert je omgaan met lastige situaties
    • Aanpak zorg van kwaliteit
    • Kosten en vergoedingen
  • Supervisie
    • Supervisie
      • Supervisie voor CGT’ers in opleiding
      • Supervisie voor jou als supervisor
    • N=1 begeleiding
      • N=1 begeleiding
      • N=1 aanvulling schrijven begeleiding
  • Opleidingen
    • Zoeken & aanmelden
    • Basispsychologen (i.o.)
      • Cognitieve gedragstherapie basiscursus
      • Informatieavond kennismaken basiscursus cgt online
      • Cognitieve gedragstherapie studenten
    • Cognitief gedragstherapeuten (i.o.)
      • N=1 onderzoek CGT’ers
      • Tips voor foutloze faba’s
      • Functieanalyse en betekenisanalyse CGT’ers
      • Starten met je N=1 studie
      • N=1 in een dag
      • VGCt Intervisie
    • Supervisoren
      • N=1 onderzoek supervisoren
      • Functieanalyse en betekenisanalyse supervisoren
      • Begeleiden van een N=1
      • De zoekschema’s in beeld: De betekenisanalyse
      • Lines of defense (FABA)
  • Over ons
    • Medewerkers
    • Blog
  • november 7, 2023
  • Surayny Navarro

Wat ik zelf hoor als mensen zich inschrijven “oh, ik kreeg van mijn collega te horen dat zij eerder de basiscursus bij jou deed, en ze adviseerde mij dat ook te doen” of  “ik zocht heel specifiek naar een cursus op zaterdag, en toen kwam ik bij jou uit”.  

Dit zijn twee voorbeelden van motivaties van cursisten die ik zelf regelmatig te horen krijg.  Omdat ik de cursus altijd wil verbeteren en graag aan de vraag wil voldoen van mijn cursisten, vraag ik ze altijd om de cursus achteraf te evalueren. Dit was wat de laatste groep ervan vond:  

Wat vond je positief (leerzaam, interessant, leuk, waardevol) aan de cursus? Met andere woorden wat moet een plek krijgen in een volgende basiscursus? 

Goede docent, belangrijke onderwerpen om in de praktijk toe te passen, goede koppeling theorie naar praktijk en een veilige leeromgeving .

Goede docent, duidelijk, vriendelijk. Staat goed boven de stof. Creëert een veilige lesomgeving. 

Goede docent, belangrijke onderwerpen om in de praktijk toe te passen, goede koppeling theorie naar praktijk en een veilige leeromgeving 

Leerzame, boeiende inhoud met goede dagindeling voor zowel afwisseling theorie en praktijk, maar ook voor de focus. Docent is capabel met voldoende praktijkervaring om continue de koppeling te kunnen maken. Er was een veilige sfeer om te delen, ook als het even niet ging. Er hing een relaxedheid, waar nieuwsgierigheid ontstond, ipv ‘puur de doelen halen’. Optie tot online was fijn, was ook goed geïntegreerd. Houding docent was om ons te faciliteren, zodat wij konden leren en ontdekken.  

  • De afwisseling van theorie en praktijk, eerst een stuk uitleg over hoe technieken werken en hoe ze toe te passen en ze daarna zelf te oefenen.
  • De gastdocenten en acteurs: Mensen die vol vanuit eigen enthousiasme kunnen vertellen over bepaalde onderwerpen zorgen bij mij ook voor extra enthousiasme.
  • Blended: De optie om thuis in te kunnen schakelen. Op locatie krijg je wel echt mee mee van de dag maar op het moment dat het even niet lukt om daar te zijn is het wel heel fijn om online mee te kunnen doen i.p.v. dat je lessen moet missen.
  • De extra literatuur, dit geeft toch ook meer invalshoeken dan enkel het protocol doornemen. 

De afwisseling tussen theorie en de theorie dmv een opdracht in de praktijk brengen vond ik heel prettig. In groepjes werken was heel fijn, ook om de anderen te leren kennen. Dat er altijd tijd was om tussendoor te discussiëren en te sparren was fijn, het voelde totaal niet schools hierdoor. Het allerfijnst vond ik dat de bijeenkomsten een safe space waren waar ik eerlijk en open kon zijn, dit heb ik als heel bijzonder ervaren. 

De informatie op de Powerpoints is heel helder. Ik heb ze er vaak op werk bij gepakt. Oefenen met medestudenten.
Fijn dat er ruimte was om de andere studenten te leren kennen, in een veilig klimaat beklijft er meer. Fijn dat je niet te veel druk op ons legde, ook vond ik je erg positief tegenover ons. Ontzettend prettig dat je direct online kon starten met de individuele lessen.
Ik vond het zelf erg leerzaam om een ervaringsdeskundige te spreken over wat haar het meest geholpen had in de reis naar herstel (vrouw over paniek). Dat is toch anders dan als je het aan je eigen cliënten vraagt.  

Ik vond eigenlijk alles leerzaam en waardevol! Het afwisselen van theorie, vragen stellen en vervolgens oefenen maakt dat ik veel geleerd heb van de cursus. De experts die langs kwamen waren ook erg interessant. Ik zou inhoudelijk echt niet weten wat er beter zou kunnen. Ik werd al erg enthousiast toen ik voor het eerst op je website keek, en die verwachtingen zijn meer dan uitgekomen. Ik heb veel geleerd, voel me een stuk zekerder in het toepassen van technieken en ben daar erg dankbaar voor. Ik vind het jammer dat het erop zit. Voor mij is het deelnemen aan de cursus ook weer een grote stap geweest in mijn eigen herstelproces. Ik heb de sfeer binnen de groep als veilig ervaren. Vond het fijn dat er ruimte was voor persoonlijke inbreng, zowel op persoonlijk vlak als op professioneel vlak. Goed dat je momenten creëerde voor inbreng van casuïstiek van deelnemers en intervisie, dat maakte dat de koppeling tussen theorie en praktijk ook zo duidelijk naar voren kwam. Ik denk dat dat voor iedereen waardevol is geweest. Ook erg leuk dat je met veel beeldmateriaal werkte en jouw eigen ervaringen deelde vanuit de praktijk. Ik vond de lessen erg leerzaam en interessant, ook de afwisseling met gastsprekers! Ook de lesdag met de “echte cliënt”. Wellicht zelfs een aanvulling om dat nog vaker te doen. Spannend zeker, maar ook heel leerzaam. Individuele lessen vond ik ook goed in elkaar zitten en leuk om te maken! 

Ik vond het fijn dat er binnen de cursus de ruimte was om van en met elkaar te leren; dat heb ik als heel positief ervaren. Ook vond ik de hoeveelheid theorie op de lesdagen heel goed behapbaar en de afwisseling met zelf oefenen prettig. Het was naar mijn idee een fijn en veilig leerklimaat waarin iedereen zichzelf kon zijn in een ongedwongen sfeer. Ook was er steeds een duidelijke koppeling naar de praktijk en waren veel dingen die je leerde direct toepasbaar. Kortom een hele fijne leerervaring, dankjewel Rebecca! 

Veiligheid in de groep, plezier in samen leren, praktijkgerichtheid, competentie van de docent 

 

Welke tips heb je voor mij om de volgende cursus nog beter te maken? 

 Lesdagen tempo. De druk per maand qua aantal kon behoorlijk verschillen. Qua huiswerk was hier rekening meegehouden (fijn), maar zou meer ritme hierin prettig hebben gevonden.  De dagindeling bij de groepsles specifiek komt niet altijd overeen met de daadwerkelijke inhoud. 

Bij de praktijkopdrachten waren we vaak in groepjes van 3, met 1 observator. Dit vond ik persoonlijk een overbodige rol en een beetje saai. Verder zou ik absoluut niks veranderen. Misschien ietsje meer verhalen over patiënten als voorbeeld gebruiken bij droge stof, zodat het iets meer gaat leven maar verder niks aan te merken. Ik ben super positief en raad deze cursus aan iedereen aan 🙂  

Misschien stimuleren om vaker de specifieke cognitieve uitdaagtechnieken (taartpunt, gedragsexperiment, meerdimensionaal evalueren etc.) uit te voeren op een eigen negatieve of angstige gedachte (niet hele heftige misschien) in plaats van dat iemand een client moet spelen. Ik merk dat bij mij de technieken dan wat beter beklijven omdat je het zelf ervaart, maar dat is voor iedereen anders natuurlijk. Misschien vaker een ervaringsdeskundige uitnodigen? Ik vind het altijd wel leerzaam om open van mensen te horen wat ze prettig vonden in het contact met hun psycholoog en wat goed heeft gewerkt. Verder ontzettend tevreden! Bedankt 🙂  

Het enige mogelijke punt van verbetering ligt voor mij in de studie belasting naast de opleidingsdagen. Naast 36 uur werken vond ik het pittig om alle leesstof en opdrachten goed bij te houden. Ik zou het fijner hebben gevonden om misschien 2 extra opleidingsdagen te hebben om bijvoorbeeld de duo opdrachten verspreid in te kunnen passen of iets dergelijks. 

Ik heb eigenlijk niet echt inhoudelijke feedback. Zelf heb ik wel op organisatorisch vlak ervaren dat de verdeling van de belasting wat onevenredig is over de gehele periode. Omdat ik zelf een goede planner ben heb ik daar niet echt veel last van gehad, maar de decembermaand met feestdagen en lesdagen was voor mij persoonlijk wel erg intensief. Wellicht iets eerder beginnen in september en het zwaartepunt met name hebben in september, oktober en november? Slechts een idee 😉 Een aantal webinars vond ik wat taaier qua inhoud om te volgen. Ik heb toen de snelheid hoger gezet om mijn aandacht erbij te kunnen houden. Podcast daarentegen was heel prettig om te luisteren. 

Ik weet het niet, dat ikzelf vastloop in de cursus heeft meer met mijzelf te maken dan wat er geboden is. Ik zou kunnen denken dat het naar voren halen van de duoopdrachten mij had kunnen helpen, maar aan de andere kant was ik dan misschien juist eerder vastgelopen omdat daar iets in gebeurt wat ik altijd al moeilijk vind. Helaas heb ik geen tips; gewoon copy-paste doorgaan! 

Delen:

Meer berichten

Hoe wij de basiscursus cognitieve gedragstherapie voorbereiden en verbeteren

Hoe wij de basiscursus cognitieve gedragstherapie voorbereiden (en blijven verbeteren) Wat maakt een cognitieve gedragstherapie basiscursus goed, effectief én prettig om te volgen? In deze

Wat als je supervisor je N=1 niet kan begeleiden?

Help! Mijn N=1 supervisor kan mij niet begeleiden. Wat nu? Je hebt eindelijk een sterke casus voor je N=1 onderzoek gevonden, een belangrijke stap richting

Wat als je niet op tijd aan je N=1 studie begint?  

(Download deze handige checklist om je goed voor te bereiden en nu te beginnen)  Als cognitief gedragstherapeut in opleiding heb je vast wel gehoord van

Functieanalyse en betekenisanalyse: van frustreren naar makkelijk(er) leren 

  De stap van theorie naar praktijk wat betreft de faba’s is groot. De theorie is complex, er zijn veel afkortingen en het kost inspanning

Vragen of Opmerkingen?

VorigeVorigeSupervisoren opgelet: ontdek alles wat je nodig hebt voor het begeleiden van de N=1 nieuwe stijl
VolgendeErvaar jij een drempel voor gedragsexperimenten in cgt? Ontdek hoe je cliënten er juist mee helpt!Volgende

Rebecca Warner
Therapie | Supervisie | Opleidingen

Groothandelsgebouw:
Stationsplein 45,
3013 AK Rotterdam

06-24741321

  • Algemene voorwaarden Therapie
  • Algemene voorwaarden Supervisie & Opleidingen
  • Veelgestelde vragen
  • Betalingen en Koopproces
Voer voor psychologen

Wil je op de hoogte gehouden worden over relevante zaken uit ons werkveld?

MELD JE DAN AAN VOOR DE NIEUWSBRIEF!
Linkedin
  • Wijzig cookievoorkeuren
  • Cookieverklaring
  • Privacyverklaring

© Rebecca Warner 2025