Laura en Laura geven een inkijkje in de blended basiscursus cgt

Laura en Laura geven een inkijkje in de blended basiscursus cgt

 

Sinds september 2020 kun je bij mij de basiscursus cognitieve gedragstherapie volgen in een blended vorm. Een afwisselende mix tussen klassikaal en online onderwijs. Laura Voorberg (29) en Laura Ariese (30) volgden de blended basiscursus cgt en vonden er allebei iets anders van. Wat waren hun ervaringen?

Als Laura Voorberg zich aanmeldt voor de blended basiscursus cgt, kijkt ze al een half jaar lang naar een beeldscherm vol vakjes bewegende en pratende studenten. Ze werkt als tutor psychologie aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Op zaterdag ook achter een computer zitten, voor een deels online cursus, daar heeft ze dus geen zin in. Waarom dan toch een blended cursus volgen in plaats van een volledig klassikale?

 

 

Onzeker geworden als therapeut

Laura: “Door een jaar werken als basispsycholoog bij een ggz-instelling was ik erg onzeker geworden. Zo moest ik traumatherapie geven terwijl ik dat nog nooit had gedaan. Dat vond ik echt niet kunnen tegenover m’n cliënt. Toch wilde ik het liefst als therapeut werken. Cognitieve gedragstherapie leek me de beste basis voor die ommezwaai. Maar ik wist natuurlijk niet hoelang de corona-lockdown ging duren. M’n collega, die eerder een cursus bij je volgde, was enthousiast. En de leslocatie, voor de groepslessen, ligt maar vijf minuten van m’n huis in Rotterdam. Ook hoefde ik bij jou niet per se een ervaren therapeut te zijn: dat laatste gaf eigenlijk de doorslag.”

Leverde de basiscursus cognitieve gedragstherapie Laura Voorberg genoeg zelfvertrouwen op om weer als therapeut aan de slag te gaan? En zou ze de volgende keer weer voor een blended cursus kiezen?

 

Te veel trucjes, cognitieve gedragstherapie

Maar eerst naar Laura Ariese (30): voor haar was de situatie heel anders. Zij werkte al jaren als psycholoog in de specialistische geestelijke gezondheidszorg en een tijd als teamleider in de revalidatiezorg. Over cognitieve gedragstherapie was ze niet enthousiast. Laura: “Ik vond het te eenzijdig gericht op gedachten relativeren en te veel een kwestie van protocollen en trucjes. Daarover ging ik regelmatig met collega’s in discussie.”

Waarom dan toch de basiscursus cognitieve gedragstherapie volgen? “Ik werd er steeds mee geconfronteerd dat anderen het als noodzakelijke basis zien. Bijvoorbeeld in vacatures en als je je kans op een GZ-opleidingsplaats wilt vergroten, wat ik wilde. Daarom besloot ik m’n oordeel verder te onderzoeken: door de basiscursus te volgen. Jij bent de enige die ‘m op zaterdag geeft. Voor mij een uitkomst met twee kleine kinderen en een oppasschema.”

Veranderde de mening van Laura Ariese over cognitieve gedragstherapie na de cursus?

 

Spannend, die leerzame groepsoefeningen

Maar eerst nog even terug naar Laura Voorberg: de cursus bleek voor haar een goede zet. Laura: “Als universitair docent bereidde ik elke les tot in de puntjes voor. Daar was ik veel tijd mee kwijt. Alle vragen van studenten móést ik voor mijn gevoel kunnen beantwoorden. Een van de cursusopdrachten was om met elkaar exposuretherapie te oefenen. Ik mocht me maar anderhalf uur voorbereiden op een les en moest een deel van de voorbereiding weglaten. Dat vond ik echt heel spannend. Nou ja, en het ging dus helemaal prima. Daarom doe ik dat soort dingen nu vaker.”

Vooral het vele oefenen en de interactie met de groep maakten Laura veel zelfverzekerder. “Ik realiseerde me: therapie geven is echt iets voor mij. En wat me verraste: ook in de online lessen was er een sterk groepsgevoel en veel afwisseling. Maar elkaar echt zien, samen eten en lunchwandelen, dat vind ik toch gezelliger. Gelukkig kon dat tijdens de klassikale lessen: helaas door corona wel minder.”

 

Blended basiscursus cgt: veel van alles

Ook Laura Ariese is enthousiast over de cursus. Laura: “Dat komt niet in de laatste plaats door jou. Jij hebt zoveel kennis en kunde en de cursus was zó goed georganiseerd. Je gooide ons met het grootste gemak in de breakout rooms om digitaal in kleine groepjes te oefenen. Niks van ‘de verbinding valt drie keer weg’ of ‘oh sorry, dit filmpje werkt niet’. Er was een trainingsactrice, er waren gastdocenten, je moest zelf een presentatie geven. Heel veel afwisseling dus. En het was niet afstandelijk: we leerden elkaar goed kennen. Er was zelfs een online omgeving met opdrachten. Compleet dus: veel van alles. Je deed dit duidelijk niet voor het eerst.”

Haar sceptische houding veranderde met elke les een beetje meer: “Cognitieve gedragstherapie verrijkt je behandeling veel meer dan ik dacht. Het is vooral een andere manier van denken en kijken: met wetenschappelijke kennis doelgericht je hypothesen opstellen, een plan bedenken en evalueren of het werkt. Dat helpt me om nog kritischer met m’n behandeltijd om te gaan. Ook leerde ik nieuwe behandeltechnieken, die ik met succes gebruik. Vaak zeggen m’n cliënten in de langdurige zorg: ‘Ik weet wel dat m’n gedachten niet kloppen, maar toch voel ik het zo.’ Nu weet ik: dat betekent niet gelijk dat cognitieve gedragstherapie niet werkt. Soms moet je er andere behandelmethoden naast gebruiken. Die blijken dan trouwens ook vaak weer onder cognitieve gedragstherapie te vallen.”

 

Extra goed nieuws voor Laura en Laura

Van boost voor je zelfvertrouwen tot extra gereedschapskist, dat is wat de blended basiscursus cgt de twee Laura’s bracht.

Allebei kregen ze al voor het einde van de cursus nog meer goed nieuws. Laura Voorberg werkt sinds kort bij het Rughuis als psycholoog psychosomatiek. En Laura Ariese is toegelaten tot de GZ-opleiding.

Wil je meer weten over de blended basiscursus cognitieve gedragstherapie op zaterdag? Klik dan op de link voor alle ins & outs.

 

No Comments

Post a Comment

Voer voor psychologen

Wil je tips over relevante zaken uit ons werkveld ontvangen? Zo af en toe, wanneer het er toe doet? Zoals de laatste nieuwtjes over veranderingen in het VGCt-opleidingstraject? Of een documentairetip die je niet wilt missen? Vul dan je e-mailadres in en krijg een seintje bij ieder nieuw bericht.