De eerste resultaten van de online cursus ‘Soepel en snel je N=1 schrijven’: doeltreffend en tijdbesparend
Zo leuk! De eerste cognitief gedragstherapeuten in opleiding werken aan hun N=1-verslag aan de hand van de online cursus die ik maakte. En wat valt op? Ze weten precies wat ze moeten doen en hóe ze dat kunnen aanpakken. En ik lees mee bij deze juweeltjes, voor de puntjes op de i. Daar heb ik dan weer lol aan. 🙂 Judith Koopmans, bezig met haar proeve van bekwaamheid tot cognitief gedragstherapeut, volgde de online cursus ‘Soepel en snel je N=1 schrijven’. Zij deelt haar ervaring met de cursus en ik mijn observaties. Benieuwd naar de eerste resultaten? Lees dan verder.
Sinds het begin van dit jaar volgen de supervisanten die ik begeleid bij hun N=1-verslag ook de online cursus ‘Soepel en snel je N=1 schrijven’. En wat ik opmerk is dat de inhoud van de supervisie daardoor is veranderd.
Ging er voorheen veel tijd zitten in het beantwoorden van vragen over het proces: “Wat moet er allemaal in het N=1-verslag staan?”, “Wat is een goede casus?” en “Hoe zit dat nu met het onderzoeksdesign?”. Nu zijn de vragen veel meer gericht op de inhoud: “Ik denk dat ik een goede casus gevonden heb voor de N=1, kunnen we die samen doorlopen?”, “Ik heb de analyses op papier gezet en heb nog een vraag…” en “Ik heb mijn onderzoeksopzet helder, kunnen we eens sparren over de vragenlijsten om de onderzoeksvragen mee te beantwoorden?”.
Eerder moest ik in het N=1 proces flink bijsturen: “Vergeet dit niet”, “Check dat nog even…”, “Denk er op tijd aan om…”. Met de online cursus is het vooraf duidelijk wat er verwacht wordt. Hierdoor staat het in één keer goed op papier en hoeft het schrijfproces veel minder bijgestuurd te worden. Dat scheelt je veel herschrijf-tijd. En mij als supervisor weer meeleestijd.
Met de tips en tricks die ik deel, stap je niet in de valkuilen die je voorgangers maakten. En dat scheelt. In tijd en gedoe. Zo schrijf je in een keer het juiste verhaal. En hoef je niet steeds opnieuw te schaven aan je tekst. Omdat je precies weet wat je te doen staat.
“Het zet je direct op de goede weg voor je N=1 en het motiveert om (eindelijk!) te gaan beginnen.”
The proof of the pudding…
Of iets werkt, blijkt pas in de praktijk. Dus vroeg ik Judith (GZ-psycholoog) naar haar ervaringen. Om te onderzoeken of de online cursus voor haar het effect had dat ik hoopte. Haar antwoorden verrasten mij positief, want ook zij zag als een berg op tegen het schrijven van haar N=1:
“Eerlijk gezegd had ik de handdoek al in de ring gegooid voordat ik überhaupt begonnen was. Ik ging er al van uit dat ik de opleiding tot cognitief gedragstherapeut niet ging afmaken. Ik vond het zó’n groot verslag, waarvoor ik dacht dat ik nu (met twee jonge kindjes en weinig nachtrust) niet het overzicht zou hebben… Laat staan de motivatie en energie om het af te maken.”
Voordat ze aan haar N=1 begon waren er nog best wat onduidelijkheden:
“Naast dat ik er als een berg tegenop zag, had ik ook nog veel vragen die tot dan toe onbeantwoord bleven. Ik wist niet welke literatuur ik moest gebruiken, wat een geschikte N=1 casus was, of de casus niet te complex was, wat goede onderzoeksvragen waren en hoe en welke meetinstrumenten ik, naast vragenlijsten, het best kon gebruiken.”
En hoe heeft de cursus deze vragen kunnen beantwoorden? Daar was ik natuurlijk nieuwsgierig naar.
“Tijdens het doorlopen van de online cursus kreeg ik direct de antwoorden op mijn vragen. Elke module in de online omgeving correspondeert met een hoofdstuk uit het verslag. Zo werd ik letterlijk stap-voor-stap door het proces heen gesleept. Daarbij kreeg ik ook handige tips voor het schrijven en wat de meest gemaakte valkuilen zijn. Ook fijn om je verslag te kunnen vergelijken met mensen wiens verslag al eerder de revue heeft gepasseerd bij de commissie. ;-)”
“Behapbaar, overzichtelijk en haalbaar.”
“De cursus verheldert enorm; het maakt de drempel veel lager. Het biedt handvatten en structuur en maakt duidelijk wat je moet doen per hoofdstuk. Zo wordt het plots behapbaar, overzichtelijk en haalbaar. Het scheelt veel tijd als je weet wat je precies moet doen en wat niet. Dat ik nu niet veel tijd hoefde te steken in dit allemaal zelf uitzoeken is een enorme winst. Ten alle tijde kan je weer even teruglezen waardoor informatie niet verloren gaat. En het zorgt ervoor dat ik met vertrouwen (en zelfs een beetje plezier) aan het schrijven ben.”
De eerste hoofdstukken van Judith heb ik ondertussen met veel plezier gelezen. En zo zelf ook weer wat geleerd over intensieve traumabehandeling. Het eindresultaat en de beoordeling zie ik vol vertrouwen tegemoet.
Zie jij er ook tegenop om aan je N=1 te beginnen? En kun je wel een steuntje in de rug gebruiken? Waar je ieder moment van de dag op terug kan vallen? Dan is de online cursus ‘Soepel en snel je N=1 schrijven’ misschien wel iets voor jou.
No Comments