• Rebecca Warner
    • Medewerkers
    • Blog
  • Gratis downloads
  • Contact
  • Rebecca Warner
    • Medewerkers
    • Blog
  • Gratis downloads
  • Contact
Mijn online omgeving
  • Rebecca Warner
    • Medewerkers
    • Blog
  • Gratis downloads
  • Contact
  • Rebecca Warner
    • Medewerkers
    • Blog
  • Gratis downloads
  • Contact
Mijn online omgeving
  • Therapie
    • Cognitieve gedragstherapie leert je omgaan met lastige situaties
    • Aanpak zorg van kwaliteit
    • Kosten en vergoedingen
  • Supervisie
    • Supervisie
      • Supervisie voor CGT’ers in opleiding
      • Supervisie voor jou als supervisor
    • N=1 begeleiding
      • N=1 begeleiding
      • N=1 aanvulling schrijven begeleiding
  • Opleidingen
    • Zoeken & aanmelden
    • Basispsychologen (i.o.)
      • Cognitieve gedragstherapie basiscursus
      • Informatieavond kennismaken basiscursus cgt online
      • Cognitieve gedragstherapie studenten
    • Cognitief gedragstherapeuten (i.o.)
      • N=1 onderzoek CGT’ers
      • Tips voor foutloze faba’s
      • Functieanalyse en betekenisanalyse CGT’ers
      • Starten met je N=1 studie
      • N=1 in een dag
      • VGCt Intervisie
    • Supervisoren
      • N=1 onderzoek supervisoren
      • Functieanalyse en betekenisanalyse supervisoren
      • Begeleiden van een N=1
      • De zoekschema’s in beeld: De betekenisanalyse
      • Lines of defense (FABA)
  • Therapie
    • Cognitieve gedragstherapie leert je omgaan met lastige situaties
    • Aanpak zorg van kwaliteit
    • Kosten en vergoedingen
  • Supervisie
    • Supervisie
      • Supervisie voor CGT’ers in opleiding
      • Supervisie voor jou als supervisor
    • N=1 begeleiding
      • N=1 begeleiding
      • N=1 aanvulling schrijven begeleiding
  • Opleidingen
    • Zoeken & aanmelden
    • Basispsychologen (i.o.)
      • Cognitieve gedragstherapie basiscursus
      • Informatieavond kennismaken basiscursus cgt online
      • Cognitieve gedragstherapie studenten
    • Cognitief gedragstherapeuten (i.o.)
      • N=1 onderzoek CGT’ers
      • Tips voor foutloze faba’s
      • Functieanalyse en betekenisanalyse CGT’ers
      • Starten met je N=1 studie
      • N=1 in een dag
      • VGCt Intervisie
    • Supervisoren
      • N=1 onderzoek supervisoren
      • Functieanalyse en betekenisanalyse supervisoren
      • Begeleiden van een N=1
      • De zoekschema’s in beeld: De betekenisanalyse
      • Lines of defense (FABA)
  • september 18, 2024
  • Surayny Navarro

(Download deze handige checklist om je goed voor te bereiden en nu te beginnen) 

Als cognitief gedragstherapeut in opleiding heb je vast wel gehoord van de uitdagingen die samengaan met het afronden van de N=1 studie. Het sluitstuk van de registratie bij de VGCt vereist niet alleen een uitgebreide uitwerking van een casus in een onderzoeksdesign, maar ook het doorlopen en beschrijven van alle stappen van het cognitief gedragstherapeutisch proces.  

Waarom stellen mensen dit sluitstuk zo vaak uit? Als supervisor heb ik al vele redenen voor uitstel voorbij zien komen, zoals: 

  • Door de dagelijkse hectiek in je privéleven is het vaak lastig om echt tijd vrij te maken om aan een groot project als de N=1 studie te beginnen.
  • Daarnaast moet je voor het combineren van opleiding(en) met een drukke baan veel ballen in de lucht houden.
  • Maar ook life events, zoals een zwangerschap, verhuizing, of de zorg voor anderen kunnen maken dat je het starten van je N=1 studie uitstelt. 

 

Gevolgen van uitstel N=1 

Als je niet meer zo lang de tijd hebt om te werken aan je N=1 studie en er komt nog een onverwachte gebeurtenis bovenop, dan kan het soms een te grote uitdaging worden. Sommige therapeuten in opleiding zien dan geen andere keuze dan de VGCt opleiding niet af te ronden. Dat is eeuwig zonde. Dit heeft invloed op je carrière, terwijl je al zo veel inspanningen geleverd hebt. 

CGt’ers i.o. bellen me regelmatig tegen het einde van hun traject met de vraag of ik denk dat ze het nog kunnen halen. Mijn advies is, dat het met een jaar de tijd kan lukken, maar het wordt wel spannend. Ik ben er getuige van geweest dat er onvoorziene dingen in het leven gebeurden, waardoor mensen moesten besluiten die laatste stap in de opleiding toch niet te zetten.  

Wil je dit onderdeel richting het einde van je opleiding doen, wanneer begin je dan? Uiterlijk twee jaar voor het aflopen van de opleidingstermijn is het slim om alvast een supervisor te zoeken en na te gaan denken over het selecteren van een casus. 

Wat kan je N=1 traject beïnvloeden? 

  • Je cliënt kan uitvallen.
  • Je kunt met persoonlijke tegenslagen te maken krijgen: een blessure, ziekte, ongeval of een andere tegenvaller.
  • Verantwoordelijkheden voor familie en gezin kunnen je tijd en energie uit balans halen, bijvoorbeeld als je als mantelzorger moet fungeren.
  • Een gewenste zwangerschap of een nieuw huis kunnen op je pad komen.
  • Een supervisor moet ook tijd vinden om je te kunnen begeleiden.
  • Je supervisor kan door omstandigheden jouw N=1 traject niet afronden.

 

Hoe Rebecca Warner kan helpen op tijd aan je N=1 te beginnen 

De ervaring leert dat je niet alles rondom een N=1 studie in de hand hebt. Een goede tijdsplanning zal je in deze afrondende fase echt helpen. Het geeft je houvast en overzicht.  

1. Supervisor kiezen

Zoek op tijd een supervisor, zodat deze je kan helpen bij het kiezen van een geschikte casus. Je supervisor helpt je bij het opzetten van je onderzoeksdesign, structuur aanbrengen in de taken die eraan komen, kijkt mee bij het opstellen van de functie- en betekenisanalyse en leest mee met je verslag. Bij het meelezen kan deze je nog waardevolle adviezen meegeven.   

2. Gebruik de N=1 checklist voor een optimale voorbereiding 

Om je te ondersteunen bij deze belangrijke stap in je opleiding, heb ik een handige checklist gemaakt. Deze voorbereidingschecklist helpt je bij het structureren van alle taken. Download de Checklist voorbereiding N=1 hier. 

Als supervisor en opleider help ik cognitief gedragstherapeuten (in opleiding) en collega-supervisoren om hun doelen te halen. Ik schreef daarom een gratis download ‘Het handboek N=1 nieuwe stijl’ en ik ontwikkelde uiteenlopende opleidingen. Heb je vragen over de planner, N=1 begeleiding of een van de workshops? Neem dan contact op. 

Delen:

Meer berichten

Hoe wij de basiscursus cognitieve gedragstherapie voorbereiden en verbeteren

Hoe wij de basiscursus cognitieve gedragstherapie voorbereiden (en blijven verbeteren) Wat maakt een cognitieve gedragstherapie basiscursus goed, effectief én prettig om te volgen? In deze

Wat als je supervisor je N=1 niet kan begeleiden?

Help! Mijn N=1 supervisor kan mij niet begeleiden. Wat nu? Je hebt eindelijk een sterke casus voor je N=1 onderzoek gevonden, een belangrijke stap richting

Functieanalyse en betekenisanalyse: van frustreren naar makkelijk(er) leren 

  De stap van theorie naar praktijk wat betreft de faba’s is groot. De theorie is complex, er zijn veel afkortingen en het kost inspanning

De fouten die ik maakte in N=1 begeleiding waar ik jou voor wil behoeden.

Een van de taken van een supervisor is het begeleiden van N=1’s. Terwijl we al zo druk zijn met onze afspraken met cliënten, supervisie geven,

Vragen of Opmerkingen?

VorigeVorigeFunctieanalyse en betekenisanalyse: van frustreren naar makkelijk(er) leren 
VolgendeWat als je supervisor je N=1 niet kan begeleiden?Volgende

Rebecca Warner
Therapie | Supervisie | Opleidingen

Groothandelsgebouw:
Stationsplein 45,
3013 AK Rotterdam

06-24741321

  • Algemene voorwaarden Therapie
  • Algemene voorwaarden Supervisie & Opleidingen
  • Veelgestelde vragen
  • Betalingen en Koopproces
Voer voor psychologen

Wil je op de hoogte gehouden worden over relevante zaken uit ons werkveld?

MELD JE DAN AAN VOOR DE NIEUWSBRIEF!
Linkedin
  • Wijzig cookievoorkeuren
  • Cookieverklaring
  • Privacyverklaring

© Rebecca Warner 2025